Reinier en Leontine op reis

Siem Reap: tempels, tempels, tempels, krokodillen en het meer

Vanaf onze homestay zijn we per tuktuk terug gegaan naar Kampong Thom en daar overgestapt in een auto met chauffeur en gids. Onderweg stoppen we bij een brug uit de Angkor tijd die nog steeds gebruikt wordt door fietsers en brommers. Onze volgende stop is het tempelcomplex Beng Melea. Dit complex is pas sinds 2011 te bezoeken, vanaf 2003 zijn ze bezig geweest het terrein van landmijnen te ontdoen. Een prachtig complex in het bos en niet heel druk bezocht. De laatste 50 km gaan vooral over achteraf wegen maar daarna komen we terecht in het drukke Siem Reap. Dit is een echte toeristenstad. Dit heeft wel als voordeel dat je er wel lekkere koffie kan krijgen.

Ons hotel ligt net iets buiten het centrum maar we kunnen alles aanlopen. We zwerven de eerste middag maar gewoon wat rond door de stad, langs de vele winkels en marktjes.

De volgende ochtend zouden we een tour doen naar de Cambodian-Dutch Organisation en hadden we 's-middags iets afgesproken met een tuk tuk, maar 's-morgens bleken de plannen gewijzigd en gingen we vandaag op tempeltour. Omdat we pas om 8.30 uur vertrokken konden we aansluiten bij de enorme meute die richting de tempels gaat. Busjes, tuktuks, brommers, fietsen alles gaat 's-morgens dezelfde kant op. We kopen voor $ 40 p.p. een pas voor 3 dagen en er wordt even een digitale foto van ons gemaakt. We begrijpen dat 20% naar Unesco gaat en 80% naar particuliere bedrijven, die hier dus goed aan verdienen.

We gaan in filevorm eerst naar Angkor Thom, via de mooie zuidpoort. We komen dan als eerste aan bij de Bayon tempel: bekend van de gezichten op alle 54 torens. Inderdaad prachtig, jammer van de drukte. HIer worden we geconfronteerd met het feit dat dit de grootste toeristische trekpleister is, oftewel "hutje mutje" zullen we maar zeggen. Net zoiets als Rome. Het meest ergeren wij ons aan de Koreanen, Chinezen en Russen. Zij zijn zeer asociaal, piepen overal voor, gaan overal voor staan en duwen je gewoon opzij. Vaak gaan ze precies staan of zitten op de plekken waar je foto's van wil maken. Reinier wordt van al die drukte helemaal geirriteerd. We bezoeken daarna de Royal Residence, Het Olifanten terras en het Leeuwenterras.

De volgende tempel die we bezoeken is Ta Prohm, de zgn Jungletempel. In deze tempel is de film Tomb Raider met Angelina Jolie opgenomen. Dus iedereen wil deze zien. De tempel heeft ook prachtige bomen helemaal in de tempel gegroeid. Een foto er van maken is zo goed als onmogelijk, iedereen wil er namelijk voor poseren. Na deze tempel is het tijd om te lunchen. Door de gids wordt je gedropt bij een restaurant wat je zelf niet zou kiezen, en welke dan ook redelijk duur blijkt voor geen top eten. Maar ja, is allemaal onderdeel van het geheel zullen we maar zeggen.

Dan is het tijd voor: Angkor Wat, de beroemde tempel waar iedereen voor komt. Wij komen binnen via de achterzijde, waar het net na lunchtijd redelijk rustig is. En ja het is prachtig, ongelofelijk dit ze dit allemaal lang geleden hebben gemaakt. Teveel op allemaal goed te bekijken. De westzijde heeft het meertje waarin de tempel mooi weerspiegeld, welke altijd als fotoplek dient (ook voor de zonsopgang). Dus wij doen daar ook maar even aan mee. Inmiddels is het dan einde van de middag en zit de tour erop.

De volgende dag hebben we met een tuktuk geregeld dat hij ons een gehele dag zal rondrijden naar o.a. Banteay Srei (een tempel op 37 km afstand met rozige stenen en fijne inscripties), de Vlindertuin, en de tempels Preah Khan, Ta Som en Pre Rup. We vertrekken om 7 uur maar dit is eigenlijk alweer aan de late kant, want de bussen komen ons onderweg alweer inhalen. En ja hoor wij hebben om 7.45 uur precies een bus vol met Koreanen in het vrij kleine tempelcomplex. De andere tempels zijn gelukkig en stuk rustiger waardoor we echt van de schoonheid kunnen genieten en eens foto's zonder 100 andere mensen maken. De zonsondergang kijken we bovenop de Pre Rup tempel.

Vrijdag bezoeken we dan alsnog een kliniek en een school van de Cambodian-Dutch organisation en bezoeken we nog een hele afgelegen tempel in de Jungle die in geen enkel boek wordt vermeld. Oftewel heel de tempel voor ons alleen, daar worden wij dan ook wel blij van. 's-Middags huren we fietsen en doen nog een rondje stad en doen nog wat souvenirshopping.

Vandaag (zaterdag) om half 5 uit ons bed en voor 5 uur op de fiets. In het donker fietsen we naar Angkor wat. Natuurlijk zijn we weer niet de enigen en zijn er ook weer vele tuktuks onderweg. We doen er ong.20-25 minuten over, en dat zonder ontbijt. We kopen aldaar even een croissant en koffie en voegen ons dan bij de meute de tempel in. Het is de bedoeling om de zon op de zien komen achter de torens van Angkor Wat. Helaas vandaag bewolkt en gewoon even een mooie foto nemen met een statief wordt je niet gegund. Iedereen wil zijn foto nemen en duwen en voor"piepen" zijn mensen soms erg goed in. Reinier krijgt bijna ruzie met een Rus die pal voor ons gaat staan en geen cm op zij wil gaan. Ach ja, we hebben een paar mooie plaatjes. We springen snel op de fiets naar de Bayon tempel en zijn hier voor de grote horde mensen. Het zonlicht van de vroege morgen verlicht de gezichten op de torens wat mooie plaatjes geeft. Voor het echt druk wordt zijn wij gevlogen. Om 8 uur zijn wij alweer op de terugweg en rond 9 uur terug bij het hotel om alsnog te ontbijten. Na een paar dagen begrijpen we eindelijk hoe het werkt, maar ja dan is het einde alweer in zicht.

Na het ontbijt fietsen we de ruim 15 km naar het Tonle Sap meer, toch wel een uurtje fietsen, in de brandende zon. Onderweg komen we een krokodillenfarm tegen, dus nemen we maar even een kijkje. Bassins vol met krokodillen in de leeftijden van 3,8 en 20 jaar oud. Het is een soort broedcentrum. Ze broeden de eieren uit en de kleine baby-krokodillen worden verkocht van Vietnam voor $ 20 per stuk. Ze gaan met 300 tegelijk in een doos volgens de eigenaar.

Wel heel leuk om het dagelijks leven weer te zien en prachtige groene rijstvelden hier, terwijl bijna overal de rijstvelden leeg zijn. We huren een boot en laten ons brengen naar de drijvende dorpen op het meer. Apart om een hele samenleving te zien op het water: winkels, school, boeddhistische tempel, kerk, etc. We doneren nog een zak rijst van 25 kg aan de school, om de arme kinderen daar eten te geven. Weer een hele andere belevenis.

Helaas komt ook aan onze reis een eind en vliegen we morgen einde van de ochtend naar Singapore en dan in de avond verder richting Amsterdam. We gaan vanavond nog even lekker eten en helaas moeten we dan echt morgen weg.

Otto

Tjonge wat gaat de tijd snel, toch het gevoel van lang weg geweest te zijn omdat jullie zoveel indrukken moeten verwerken.
Wat een prachtige reis !!! Hoop jullie snel en veilig weer de thuis reis kunnen maken.
Tot ziens, Otto