Reinier en Leontine op reis

Khong eiland: hitte, vissen en te kleine fietsjes.

Vanaf ons waterfall resort zijn we op 25 december met VIP vervoer weggebracht. Een giga Toyota 4 WD met geblindeerde ramen sjeesde ons in zo'n 2,5 uur naar de ferry naar Khong Island. Vele honden, geiten en waterbuffels waren hun leven op de weg niet zeker. Onze chauffeur reedt bijna continue 120 km/u. En dit terwijl er ook heel wat brommertjes en andere langzaamrijdende voertuigen zich ook op deze weg bevonden. Blijkbaar nodigt zo'n grote wagen uit tot hard rijden. We snellen langs lege rijstvelden, visvijvers en dorpjes. Als we uit onze suto stappen (met airco) hebben we pas door hoe warm het hier is (34 graden)

De ferry is een slanke houten boot waar we omgerekend 6 euro voor betalen. Bij het 1e haventje stappen de meeste mensen uit. Wij moeten er bij het volgende eiland uit. Dit blijkt iets rustiger te zijn. Helaas geen hutje aan het water maar een prima kamer in een mooi tuin. We blijken de volgende ochtend zelfs een aap in de tuin te hebben. Helaas wel in een kooi.

De 1e middag gaan we op vistrip. Eerst wormen zoeken en dan ergens een plekje zoeken op de Mekong. Indrukwekkend en overal de smalle houten boten die gebruikt worden als transportmiddel of om te vissen

De meeste mensen zwaaien naar ons. Helaas vangen we geen vis maar zien we wel een prachtige zonsondergang.'s-Avonds moeten we dus maar een visje kopen. In het restaurant waar we zitten duurt het ruim een uur voor we eten krijgen. We krijgen te maken met onze eerste tropische regenbui en stroomuitval. En ja het is hier echt donker. Uiteindelijk hebben we vanaf half 10 geen electriciteit meer en ook de volgende dag niet tot 16 uur. Dus ook geen wifi.

De volgende dag huren we fietsen. Voor 1 euro p.d. huur je hier een chinese fiets. Veel te klein natuurlijk voor ons Westerlingen, maar andere zijn niet te krijgen. In een veel te heet zonnetje crossen we over zandpaadjes met stenen naar de andere kant van het eiland om watervallen en stroomversnellingen te bekijken. We rijden door dotpjes en tussen de waterbuffels en palmbomen. Ook hebben ze hier teakbomen maar die moeten nog even groeien volgens Reinier

Vandaag de grens overgestoken naar Cambodjs. Omdat het zaterdag was moesten we 2 dollar betalen p.p. om het land uit te komen. Overwerktijd zullen ee maar zeggen. Bij de grens van Cambodja kregen we voor 1$ een ebola health check en werd onze temp even opgemeten. En daarna nog een keer $2 voor een stempel en ja hoor we zijn binnen.

Ons staat daarna nog een trip van 2 uur in een bootje op de Mekong te wachten naar onze bestemming van vandaag Strug Treng.

John

Wow ... wat een heerlijke reis zijn jullie aan het maken, veel plezier nog gewenst de komende dagen !!!!

Arie en Ria

Hoi Reinier en Leontine, Mooie foto's. Wij denken wel aan jullie, maar denken jullie ook aan ons? Gezondheid en geluk voor 2015 gewenst. Fijne voortzetting van de reis, groeten arie en ria