Reinier en Leontine op reis

Homestay bij Sambor Prei Kuk

Op 4 januari worden we om 8 uur opgehaald en afgezet bij het busstation. Hier gaan we met de zgn. Mekong Express Limousine Bus richting Siem Reap, een tocht van ruim 7 uur voor 350 km. Wij mogen na 200 km uitstappen in Kampong Thom. Dit betekent 4 uur hobbelen, want ook hier is de weg weer heel erg slecht.

Bij de stop in Kampong Thom worden we opgehaald door een tuktuk en dan is het nog een uur rijden, zowaar over een mooie asfaltweg. Dit is m.b.v. buitenlands geld gerealiseerd. Na een uur komen we bij ons gezin. Vader, moeder en 2 kinderen thuis, een 3e die studeert en nu niet thuis woont. Ook de gids van de volgende dag is aanwezig, hij spreekt Engels, de familie niet. Er wordt ons debadkamer (een bak met koud water met een pannetje) en het toilet (zo'n fantastisch hurktoilet) getoond en onze slaapplaats. Een matrasje, kussen en deken + klamboe + omslagdoek om mee naar de "badkamer" te gaan. Zijn wij even blij dat we een handdoek en een lakenzak meegenomen hebben.

's-Middags mogen we even relaxen en toont de man des huizes ons zijn zaagmachine in de tuin die aangedreven wordt door een watergekoelde dieselmotor die aangezwengeld moet worden. Samen met de buurman wordt er gezaagd, geschaafd om alles even te laten zien. De rijst is inmiddels van het land dus daar is niets meer aan te zien. Verder staan er in de tuin bananenbomen en cashewbonen. Er is behalve een hond, een paar katten en kippen geen ander vee. De familie heeft wel een winkeltje met vooral snoep, maar ook bijv. zeep, shampoo, noodles, instant koffie. 's-Avonds wordt er voor ons gekookt: rijst, vis en boontjes met vlees erdoor heen.

De mensen gaan hier allemaal vroeg naar bed omdat de dag vroeg begint. Er is geen electriciteit maar de familie heeft wel een zonnepaneel die een accu oplaadt. Zo hebben ze 's-avonds een paar lampjes en kan de televisie een tijdje aan, een hele luxe.

Het blijkt 's-nachts heel erg warm, en helaas brengt Reinier ook een aantal bezoeken aan zoals de gids het noemt "The Happy Room". Nou zo happy was het niet. Uiteindelijk slaapt Reinier maar in de hangmat naast de wc want elke keer in het donker naar boven is ook geen pretje.

De ochtend begint natuurlijk weer met rijst, deze keer rijst met groene er doorheen en balletjes van sticky rijst met kokos. Oh wat zou een gewone bruine boterham nu lekker zijn.

Omdat Reinier liever dichtbij de wc blijft, helaas, gaat Leontine alleen met de gids, achter op de motor, op "excursie". We bezoeken eerst een lagere school. De kinderen gaan of van 7 tot 11 naar school van van 1 tot 5. Er is niet genoeg plek om de kinderen allemaal de gehele dag te herbergen. De leraren worden hier vaak slecht betaald maar zijn ook niet hoog opgeleid. De kwaliteit blijkt niet hoogstaand. De klassen zitten aardig vol. De kinderen hebben allemaal een zwarte of blauwe broek of lange rok aan en een wit blousje. Echter wit ze je ze nauwelijks, iedereen is smoezelig. Wij begrijpen wel hoe dit komt, je wordt hier ook heel snel smoezelig en vuil en echt een schoon gevoel krijg je hier niet.

Daarna nog een bezoek aan een in aanbouw zijnde boeddhistische tempel en een High School complex. Daarna bezoeken we de oude tempels van Sambor Prei Kuk in het bos. Deze tempels zijn van de 6e, 7e en 9e eeuw. Er heerst hier een absolute stilte en om dan tussen die prachtige ruines waarvan sommige nog prachtige details hebben te dwalen is heel indrukwekkend. Niet te geloven dat ze eeuwen terug al zulke prachtige bouwwerken konden maken. Er zijn in totaal 3 groepen van tempels. Vroeger was dit de hoofdstad tijdens de Angkortijd en waren er meer dan 200 tempels. Echter in dit gebied zijn ook heel veel bommen neergekomen en lagen ook veel landmijnen na de oorlog. Een speciaal project zorgt nu voor de conservatie van de overgebleven tempels en met behulp van de lokale bevolking worden de tempels schoongemaakt.

Rond lunchtijd zijn we weer terug voor jawel: rijst! Reinier neemt maar een paar witte boterhammen met jam. 's-Middags gaan we op, natuurlijk weer veel te kleine, oude fietsjes naar de rijstvelden. We zien hier dat een aantal mensen nog een 2e oogst rijst probeert te telen en in kleine poeltjes zijn mensen met bootjes of hengels aan het vissen. Kinderen zijn met netten in soort slootjes, kleine visjes en kikkers aan het vangen. Eind van de middag worden alle waterbuffels en koeien teruggehaald van de akkers naar de huizen. Een mooi gezicht. Ook zien we nog een kar met 2 buffels ervoor die rijst naar het dorp brengt. De kinderen komen naar huis vanuit de High School en zwaaien en roepen allemaal Hello en als we dan iets terugzeggen dan heeft dit vooral een hoop gegiegel tot gevolg.

We wachten tot de zon ondergaat boven de droge rijstvelden en gaan dan op de fiets terug voor ons diner, deze keer op ons verzoek noedels met groente. Even geen vlees, aangezien we hiet niet helemaal vertrouwen aangezien het alles behalve koel hier bewaard wordt.

Er wacht ons dan nog een laatste warme nacht en deze nacht kraaien de hanen zelfs al om half 2, dus van slapen komt er niet zoveel. Om 8 uur nemen we, na wederom een ontbijtje met RIJST,weer afscheid van het gezin en gaan we op weg naar Siem Reap, onze laatste bestemming van onze reis.