Reinier en Leontine op reis

Banlung: verloren jungle, plantages en traditionele stammen

Na 1 nachtje in de vieze stad Stung Treng gaan we de volgende ochtend naar Banlung. In allerlei reisgidsen was gewaarschuwd voor een verschrikkelijke weg maar er bleek nog niet zo lang een gloednieuwe asfaltweg te zijn aangelegd. Zo zijn we 2 uur later al in Banlung waar we eerst de Cha Ung waterval bezoeken. Daarna nemen we onze intrek in 1 van de huisjes van de Tree top ecolodge. Prima huisje met veranda met hangmat.

De volgende ochtend gaan we een wandeling maken met een gids naar een aantal traditionele stammendorpen. Onze gids was door zijn vriend niet zo goed ingelicht en was op slippers zonder pet en eten en drinken. Dus toch op weg door de stad en daarna over de rode zandwegen en kleine paadjes. Waar hier een paar jaar geleden nog jungle was is nu al het oerwoud gekapt en zijn er plantages van gemaakt. We lopen vooral tussen de rubberplantages. Verder nog tussen vele cashew notenbomen en de nieuwste ontwikkeling zijn de peperplantages. Dit omdat de rubber qua prijs bijna is gehalveerd. Echter rubber kan je pas na 6 jaar te oogsten.

We bezoeken de dorpen met de houten hutjes en overal lopen kippen, varkens en honden. Mensen relaxen, doen spelletjes, oogsten rijst, hakken mayok, maken manden en enkele vrouwen zijn aan het weven. We kopen nog 2 kleedjes waar mensen vaak dagen werk aan hebben. Het is heet en stoffig en regelmatig moeten we ook een watertje over met rode blubber. Onze schoenen en broek zien er niet uit. Om 13.30 uur worden we in 1 van de dorpen opgehaald. We hebben heel veel geleerd over de tradities en het animisme.

Onze 2e dag vertrekken we voor 35 km achterop de motor naar Voensai. Van hieruit gaan we ook weer naar 2 traditionele dorpen aam de rand van de overgebleven jungle. Onderweg zien we volop de verwoesting van de kap van het woud.Op de motor worden we overladen met stof.

Bij 1 van de dorpen is een speciale begraafplaats. Deze mogen we bezoeken na ons bezoek aam het dorp. Terug mogen we niet want dan kunnen de geesten van de overledenen mee gaan. Er zijn hier veel tradities en zgn. bijgeloven.

Terug in Banlung na een even stoffig terugritje gaan we inkopen doen op de markt voor het diner

We zijn uitgenodigd bij onze gids thuis in 1 van de dorpen rondom het Yak Loam meer. We kappen ook nog een bamboo stok en die gaat mee op de motor. We worden gastvrij ontvangen in een bamboohutje van 3x4 meter waar het hele gezin woont. Vrouw en 2 kinderen en de 3e op komst in januari. Niet voor te stellen om hier te moeten wonen. We hebben voor de kinderen ballonnen en kleurboekjes met potloden meegenomen. Dat viel in goede aarde zullen we maar zeggen. Alle groenten gingen in de bamboostok en dan op het vuur. Wat er overbleef een groen prutje wat prima smaakte met de rijst. Heel bijzonder om dit mee te mogen maken. Geen electriciteit en geen water bij het huis. Een hele belevenis. 's-Avonds hard boenen om alle stof van ons lijf te krijgen.

Arie en ria

Heel indrukwekkend om te lezen en te zien, prettige voortzetting van de reis en alle goeds toegewenst, hart. groeten

pa en ma v/dmaas

wij hebben jullie verslag gelezen en ook de foto's bekeken het is een hele belevenis wat jullie allemaal zien en mee maken,wij wensen jullie al wat nodig is voor het nieuwe jaar en hopen dat jullie weer in goede gezondheid terug mogen komen groeten je vader en moeder v/d maas